Realisaties

Vijf Antwerpse scholen worden "klimaatscholen"

Bron: VRTnws 23 september 2020.

De Stad Antwerpen gaat meer geld uittrekken om scholen klimaatvriendelijker te maken. In eerste instantie zullen er vijf scholen starten met het klimaattraject. Ze krijgen een subsidie van de stad en drie jaar lang ondersteuning van het EcoHuis om van hun school een klimaatvriendelijke school te maken.

De stad Antwerpen geeft de deelnemende scholen subsidies tot 15 000 euro om klimaatvriendelijke ingrepen te doen in de school. Basisschool De Zevensprong in Borgerhout is de eerste school die het klimaatvriendelijke schoolpoortbord van de stad ophangt. Directeur Hilde Hendrickx is daar heel trots op. "We gaan van de speelplaats een natuurspeelplaats maken. We hebben de speelplaats al eerder onthard en werkten met boomschors, maar we gaan nu materialen gebruiken waardoor de kinderen minder snel vuil worden."

De natuur beleven

De natuurspeelplaats zal wel nog gecombineerd worden met een verharde speelplaats. "De Zevensprong heeft twee speelplaatsen. Op het stenen gedeelte kunnen de kinderen fietsen of lopen. Op de natuurspeelplaats kunnen de kinderen de natuur beleven", zegt Liesbet Van Houtte van EcoHuis.

Carolien Willems, de mama van twee leerlingen van de Zevensprong is alvast enthousiast. "Ik heb me opgegeven om mee in de werkgroep te stappen en ik hoop dat we er binnenkort aan kunnen beginnen. Er zal vooral veel ruimte om te spelen zijn en om rust te vinden."

De andere deelnemende scholen zijn De Vuurtoren in Antwerpen-Noord, de Neerlandschool in Wilrijk, Ibex in Deurne en de secundaire school Groenhout op het Zuid.

IMG_6859.HEIC.heic
IMG_6855.HEIC.heic